Uit Europa

23 maart 2009
758 views
1 minuut leestijd
Start

Van Hans Teeuwen komt de ijzersterke uitdrukking “ja, ze hebben het wel altijd over de Joden en zo, maar de Duitsers waren ook geen lieverdjes, hoor!” en van Jiskefet is de benaming van de Tweede Wereldoorlog als het “zeg maar gerust een conflict, tussen de toenmalige regering van Duitsland en de toenmalige regering van Nederland”. Cultuurrelativisme ten top, maar many a true thing is often spoken in jest, en helaas komen dit soort uitspraken in serieuzer programma’s voor. Helaas vaker dan dat Teeuwen en Jiskefet op de buis zijn.

Gisteravond, bijvoorbeeld, heb ik dan toch maar naar de laatste aflevering van In Europa gekeken. Met gemengde gevoelens. Natuurlijk, het is mooi gemaakt, en de rustgevende stem van Geert Mak maakt prettige televisie, maar ik begon me steeds meer te ergeren aan de boodschap van het programma, die gisteren wel héél duidelijk naar voren kwam: “de geschiedenis kent vele waarheden”.

Op zich is het lovenswaardig om het goede in het slechte te zien, en het slechte in het goede, maar deze hang naar objectiviteit leidt al snel tot de conclusie dat geen van de kanten het toch slecht bedoelen, het een geval van toeval is aan welke kant je meevecht, maar verder niets uitmaakt: iedere kant kent immers zijn eigen waarheid.

Dat leidt al snel tot de conclusie dat je geen uitspraken mag doen over dingen die je niet aanstaan. Ik heb jaren geleden eens een keer op extreme manier die discussie gevoerd naar aanleiding van een onderzoek van het multi-ethnisch vrouwennetwerk van de PvdA: de MEV. In 2003 schreven zij dat vrouwenbesnijdenis weliswaar niet erg netjes is, maar dat we toch begrip moeten hebben voor de achtergrond van het verschijnsel. Schandalig. Begrip hebben voor deze middeleeuwse praktijk? Nou, dat dacht ik niet! (Zie het jaarverslag van het MEV voor meer info over deze onverkwikkelijke discussie).

Zeker in deze tijd is het innemen van standpunten essentieel. Het is erg dat programmamakers als Geert Mak dat niet doen; van politici is het onacceptabel.

1 Comment Geef een reactie

  1. Begrip hebben voor besnijdenis? Wat is dat voor een cultuurrelativist? Je kunt hoogstens snappen waarom men het doet en het zo bestrijden.

Geef een reactie

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Nieuwste van Blog

Er komt geen betere reden meer.

In 1990 studeerde ik Politieke Wetenschappen in Leiden. Bart Tromp, toen nog alleen mijn docent, raadde ons, studenten, aan om niet alleen politieke theorie te bestuderen, maar ook de politieke praktijk, en daarom lid te worden van een politieke partij. Voor mij was het…
Foto: ANP. Deze foto is genoemd in het bijgaande artikel en valt daarom onder het Citaatrecht.

Sterft, gij oude vormen en gedachten!

Dit weblog is het oudste weblog van een politicus in Nederland, dus dat verplicht. Toch schrijf ik de laatste tijd wel erg weinig. Dat komt ten eerste omdat ik dit blog ben gestart als een vorm van dialoog, en de politieke dialoog bijna helemaal…

Tussen psychologie en praktijk – shelach lecha

Het is in deze tijd natuurlijk ondenkbaar dat op basis van geruchten en rapporten verkeerde beslissingen worden genomen, maar in de tijd van de Torah kwam het voor. De Eeuwige vraagt Mozes om een onderzoekscomitĂ© in te stellen, een task force, zo je wil,…

Ha’azinu: Tegelijkertijd terug- en vooruitkijken

Nog een paar dagen en dan is de cirkel gesloten en zijn we weer waar we 17 oktober 2020 begonnen: de eerste parasja van het jaar. Het zijn dagen die tegenstrijdige emoties oproepen: aan de ene kant lezen we over de laatste dagen van…

Nogmaals: Helderheid

Het Helderheidplein wordt officieel Helderheidplein 🙂 Vanaf het begin van de jaren ’80 was ik, scholier nog, actief in de anti-apartheidsbeweging. Vanaf de Oude Vest 79 in Leiden startten we plak- en picketacties, organiseerden we demonstraties en verstuurden we buttons, platen, stickers en posters:…
Ga naarBoven