Joden en papen.

2 februari 2009
677 views
1 minuut leestijd
Start

Dat Bisschop Van Luyn vanochtend de ex-excommunicatie van Williamson cs “schokkend” en “rampzalig” noemt, lijkt me wat overdreven nadat ik het verhelderende stuk van Paul van Geest over Williamson en Paus Baruch in Trouw van afgelopen zaterdag las. Behalve Amsterdam of Tilburg lijkt me dat Williamson ook welkom kan zijn in Auschwitz of Sobibor voor een half geschiedenislesje of twee.Wat een dubbele hufter is zo’n Williamson toch dat hij nog even fijntjes bij de kerk meldt dat hij spijt heeft van de commotie die hij veroorzaakt. Van de commotie, en niet van wat hij gezegd heeft.

Maar trek ik nu onterecht de conclusie uit dat stuk dat Ratzinger helemaal niet geïnteresseerd is in de privé-meningen van “zijn” bisschoppen, dat de enige reden dat de Lefebristen zijn geëxcommuniceerd het zich onttrekken aan de wijdingsregels is, terwijl uit niets blijkt dat zij zich naar de Moederkerk (de katholieke dan, he?) zullen voegen en dat el Papa een meer pluriform Katholicisme aanhangt dan zijn voorgangers?

Update: de Nederlandse Bisschoppen trekken die conclusie ook.

Ik kan me er wat bij voorstellen: “keep your friends close, but keep your enemies closer” is een van Sun Tzu gezegde dat je ook bij een andere uit Italië afkomstige multinationale organisatie aantreft. Gaat Ratzinger nu ook andere gevallen van excommunicatio latae sententiae opheffen, en bovendien voorkomende gevallen van excommunicatio ferendae sententiae zodat Fidel Castro het Heilig Oliesel toegediend kan worden, zo hij daar zelf behoefte aan zou hebben? Ik ga binnenkort naar Mexico, dus zal ik daar (theoretisch gezien dan) samen met Marcelo Ebrard kunnen deelnemen aan de Eucharistie? Kortom: het zou overtuigender zijn als Ratzinger uitsluiting van álle afvalligen ongedaan maakt.

Ten aanzien van de Joden kan de katholieke kerk meer goed te maken dan Williamson in zijn bruine sopje gaar te laten koken. De gedeeltelijke herinvoering van Pro Perfidis Iudaeis en de gebrekkige geschiedschrijving en het accepteren van de rol van de Katholieke Kerk tijdens de tweede wereldoorlog zijn grotere obstakels.

Geef een reactie

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Nieuwste van Blog

Er komt geen betere reden meer.

In 1990 studeerde ik Politieke Wetenschappen in Leiden. Bart Tromp, toen nog alleen mijn docent, raadde ons, studenten, aan om niet alleen politieke theorie te bestuderen, maar ook de politieke praktijk, en daarom lid te worden van een politieke partij. Voor mij was het…
Foto: ANP. Deze foto is genoemd in het bijgaande artikel en valt daarom onder het Citaatrecht.

Sterft, gij oude vormen en gedachten!

Dit weblog is het oudste weblog van een politicus in Nederland, dus dat verplicht. Toch schrijf ik de laatste tijd wel erg weinig. Dat komt ten eerste omdat ik dit blog ben gestart als een vorm van dialoog, en de politieke dialoog bijna helemaal…

Tussen psychologie en praktijk – shelach lecha

Het is in deze tijd natuurlijk ondenkbaar dat op basis van geruchten en rapporten verkeerde beslissingen worden genomen, maar in de tijd van de Torah kwam het voor. De Eeuwige vraagt Mozes om een onderzoekscomitĂ© in te stellen, een task force, zo je wil,…

Ha’azinu: Tegelijkertijd terug- en vooruitkijken

Nog een paar dagen en dan is de cirkel gesloten en zijn we weer waar we 17 oktober 2020 begonnen: de eerste parasja van het jaar. Het zijn dagen die tegenstrijdige emoties oproepen: aan de ene kant lezen we over de laatste dagen van…

Nogmaals: Helderheid

Het Helderheidplein wordt officieel Helderheidplein 🙂 Vanaf het begin van de jaren ’80 was ik, scholier nog, actief in de anti-apartheidsbeweging. Vanaf de Oude Vest 79 in Leiden startten we plak- en picketacties, organiseerden we demonstraties en verstuurden we buttons, platen, stickers en posters:…
Ga naarBoven