Collectieve schuld en verantwoordelijkheid

10 januari 2011
759 views
2 minuten leestijd
Start

Er waart een zucht van verlichting door de Verenigde Staten: de moord op 6 onschuldige burgers (waaronder een meisje van 9) en poging tot moord op een groot aantal anderen (waaronder een politiek gezagsdrager), kunnen niet direct gekoppeld worden aan de uitspraken van Palin dat men zich tegen de Democrats moet richten met woorden als “reload” en het plaatsen van een “target list”. De schutter is een eenzame gek.

Toch lijkt het erop alsof zowel de Democraten als de aanhangers van Tea Party zich afvragen of de toon waarmee het politieke debat gevoerd wordt nu wel bevorderlijk is voor de omgangsvormen. Net als in Nederland is die toon de afgelopen jaren snoeihard, cynisch en op de persoon gericht geworden. De vergelijking met verschillende pamflettenstrijden dringt zich op: anonieme verdachtmakingen nemen een enorme vlucht. Uiteindelijk kan dat tot slachtpartijen leiden, maar omdat het soms niet tot slachtpartijen leidt, de afzender onbekend is en omdat er in het geschrift niet een duidelijke moordoproep staat, is het bewijs niet te leveren. En één van de belangrijkste drogredeneringen luidt: “als het bewijs niet geleverd kan worden, is het tegendeel waar”, en kan iedereen die verantwoordelijk was voor het maken van een sfeer waarin dit soort dingen voortkomt, zijn handen in onschuld wassen. 

Uit de begintijd van internet stamt het begrip “modem balls”: (doorgaans) mannen die vanuit de internetanonimiteit mensen (het liefst gezagdsragers) besmeuren, zondat dat die zich ertegen kunnen verweren. Sommige internetsites zijn er groot mee geworden, en de overtuiging aan het eigen gelijk, de overuiging dat “het allemaal maar moet kunnen”, en “men het over zichzelf heeft uitgeroepen” en bovendien de eigenaardige gedachte dat journalistiek zich beperkt tot het vak van mensen die “journalist” op hun kaartje hebben staan en eisen als “hoor en wederhoor” dus begrippen zijn waar je je alleen aan hoeft te houden als je voor een krant werkt in plaats van dat het gewoon fatsoenlijk is, en tot slot de ondraaglijke simpelheid van redeneringen maken deze onderdelen van het publieke debat tot een ongelijke, maar invloedrijke, strijd. 

Politiek bestaat uit altijd uit daden van individuen, maar iedereen die kan nadenken heeft de verantwoordelijkheid het debat voor iedereen mogelijk te maken. Dat geldt voor de toon, maar ook voor de inhoud.

Immers: er is een tweede aspect aan de discussie over de laffe daad in Tuczon. Waar daags na de aanval op de Twin Towers nogal wat mensen een omvattend Islamitisch complot zagen waar iedere moslim in de wereld mede schuldig was of kon zijn, wordt bij dit incident vooral benadrukt dat de schutter een alleengaande gek is. De waarheid wordt zo ondergeschikt gemaakt aan de politieke overtuiging. Verstandige mensen doen dat meestal andersom.

Kortom: de toon van het deba moet een debat mogelijk maken en de feiten moeten centraal staan.  Een opvatting die letterlijk zo oud is als de weg naar Rome, want het was Plato die als eerste – in Politeia- opschreef dat een politieke discussie uiteindelijk moet gaan over de inhoud ervan (die ingewikkeld is, dus je moet wat weten voordat je mee kan praten), en niet uit een serie retorische gelijkhebberijen, want dat leidt -uiteindelijk- tot niets.

1 Comment Geef een reactie

  1. Hai Robbert,

    Door een reactie van Youval op facebook kwam de link naar je blog op mijn ‘muur’ terecht. Fijn om af en toe zelfs op internet de stem van de rede tegen te komen. Dit is een veel te zeldzaam verschijnsel in onze hyperende maatschappij…

    regards,
    Ennys

Geef een reactie

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Nieuwste van Blog

Er komt geen betere reden meer.

In 1990 studeerde ik Politieke Wetenschappen in Leiden. Bart Tromp, toen nog alleen mijn docent, raadde ons, studenten, aan om niet alleen politieke theorie te bestuderen, maar ook de politieke praktijk, en daarom lid te worden van een politieke partij. Voor mij was het…
Foto: ANP. Deze foto is genoemd in het bijgaande artikel en valt daarom onder het Citaatrecht.

Sterft, gij oude vormen en gedachten!

Dit weblog is het oudste weblog van een politicus in Nederland, dus dat verplicht. Toch schrijf ik de laatste tijd wel erg weinig. Dat komt ten eerste omdat ik dit blog ben gestart als een vorm van dialoog, en de politieke dialoog bijna helemaal…

Tussen psychologie en praktijk – shelach lecha

Het is in deze tijd natuurlijk ondenkbaar dat op basis van geruchten en rapporten verkeerde beslissingen worden genomen, maar in de tijd van de Torah kwam het voor. De Eeuwige vraagt Mozes om een onderzoekscomitĂ© in te stellen, een task force, zo je wil,…

Ha’azinu: Tegelijkertijd terug- en vooruitkijken

Nog een paar dagen en dan is de cirkel gesloten en zijn we weer waar we 17 oktober 2020 begonnen: de eerste parasja van het jaar. Het zijn dagen die tegenstrijdige emoties oproepen: aan de ene kant lezen we over de laatste dagen van…

Nogmaals: Helderheid

Het Helderheidplein wordt officieel Helderheidplein 🙂 Vanaf het begin van de jaren ’80 was ik, scholier nog, actief in de anti-apartheidsbeweging. Vanaf de Oude Vest 79 in Leiden startten we plak- en picketacties, organiseerden we demonstraties en verstuurden we buttons, platen, stickers en posters:…
Ga naarBoven