Rabbae in Trouw.

8 januari 2009
615 views
2 minuten leestijd
Start

Eén van de laatste activiteiten die ik verrichtte als Dagelijks Bestuurder van de Deelgemeente Feijenoord, was het openen van een onderkomen van de Stichting Ouderen Feijenoord. Een prachtig project; een onderkomen voor Marokkaanse ouderen. Ik ben een groot voorstander van stevige en kwalitatieve Islamitische instituties: ze bevorderen de eigen trots en de sociale cohesie en doen recht aan de samenstelling van veel wijken. Ik ben er onlangs nog over geinterviewd door The Economist.

Vanuit verschillende hoeken kwam kritiek op dit project. Eén van de argumenten die ik vaak hoorde bij Islamitische voorzieningen was “je moet uitkijken met fundamentalisme”. Nou is dat ontegenzeggelijk waar. Maar laat nu eens 1% van de Islamieten fundamentalist zijn. Of 10%. Moet je dan die andere 90 of 99% er onder laten lijden? Bovendien, er zijn allemaal landelijke instanties die zich bezighouden met de bestrijding van fundamentalisme en terrorisme. Over de vraag hoe fundamentalisme en terrorisme zich tot elkaarverhouden heb ik het hier niet eens, want ik denk dat niet elke fundamentalist een terrorist is, en niet iedere terrorist een fundamentalist.

Vandaag staat een ingezonden brief van voormalig kamerlid Mohammed Rabbae in de krant, die ook aanwezig was bij de opening van het pand van de Stichting. Rabbae beklaagt zich erover dat de Nederlandse regering  zich laks én hypocriet opstelt ten opzichte van de Israelische inval in Gaza en dat de enige krachten die

“… Israel kunnen redden, de Joden binnen en buiten Israel kritisch staan tegenover de Joodse staat en samen met de Palestijnen werken aan een gedeelde en vreedzame toekomst. De continue kritiek van deze Joden, zoals de leden van Een Ander Joods Geluid in Nederland en organisaties in Israel zelf en hun solidariteit nu met de Palestijnse slachtoffers in Gaza zijn van een veel groter moreel gezag (…) en van veel groter belang dan de opportunistische opstelling van het gros van de Nederlandse politiek, met het kabinet voorop.”

Ten eerste: de meeste Nederlanders, én de regering, zien dat inval in Gaza een logisch gevolg is van de voortdurende raketbeschietingen uit dat gebied, en dat de Israëlische inval weliswaar onafwendbaar was, maar dat dat niet ongelimiteerd tegengeweld goedpraat.

Ten tweede: ik ben geen fan van Een Ander Joods Geluid. Door te zeggen er een ander Joods geluid is, zeg je impliciet dat er maar één eerder ander “ander” Joods geluid was, en dat doet onrecht aan de grote verschillen en pluriformiteit binnen de Joodse gemeenschap.

Ten derde: ik krijg kippenvel als er mensen een moreel gezag wordt aangemeten. Moreel gezag is het einde van een discussie. 

Ten vierde: áls je al een discussie op niveau wil voeren over de situatie, hoort daar bij dat je oog hebt voor in iedre geval een klein aantal van de nuances en complexiteiten. Eén daarvan is in ieder geval je moet vaststellen dat de ene Palestijnse staat de andere niet is, en dat een club als Hamas toch betrekkelijk ver af staat van de idealen van, bijvoorbeeld, de PvdA of Groen Links.

Ten vijfde: Rabbae denkt in groepen als hij dé Joden aanspreekt op Israël. Net zo min als dé Islamieten aangesproken moeten worden op Al Quaida, dé katholieken op gevallen van pedofilie bij priesters, dé Christenen op de acties van het verzetsleger van de Heer of dé voetballers op het spel van Feyenoord.

Vandaag, morgen, iedere dag zijn er onderhandelingen gaande over een wapenstilstand en ligt er een voorstel klaar om de toevoer van wapens uit Egypte te stoppen. Laten we vooral de ontspanning tussen bevolkingsgroepen (al die kleine initiatiefjes) steunen, en hopen dat de onderhandelaars en bestuurders er snel uitkomen. Met oorlogstaal, steun aan het totalitairisme en oproepen voor moreel gezag komen we er niet.

Geef een reactie

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Nieuwste van Blog

Er komt geen betere reden meer.

In 1990 studeerde ik Politieke Wetenschappen in Leiden. Bart Tromp, toen nog alleen mijn docent, raadde ons, studenten, aan om niet alleen politieke theorie te bestuderen, maar ook de politieke praktijk, en daarom lid te worden van een politieke partij. Voor mij was het…
Foto: ANP. Deze foto is genoemd in het bijgaande artikel en valt daarom onder het Citaatrecht.

Sterft, gij oude vormen en gedachten!

Dit weblog is het oudste weblog van een politicus in Nederland, dus dat verplicht. Toch schrijf ik de laatste tijd wel erg weinig. Dat komt ten eerste omdat ik dit blog ben gestart als een vorm van dialoog, en de politieke dialoog bijna helemaal…

Tussen psychologie en praktijk – shelach lecha

Het is in deze tijd natuurlijk ondenkbaar dat op basis van geruchten en rapporten verkeerde beslissingen worden genomen, maar in de tijd van de Torah kwam het voor. De Eeuwige vraagt Mozes om een onderzoekscomité in te stellen, een task force, zo je wil,…

Ha’azinu: Tegelijkertijd terug- en vooruitkijken

Nog een paar dagen en dan is de cirkel gesloten en zijn we weer waar we 17 oktober 2020 begonnen: de eerste parasja van het jaar. Het zijn dagen die tegenstrijdige emoties oproepen: aan de ene kant lezen we over de laatste dagen van…

Nogmaals: Helderheid

Het Helderheidplein wordt officieel Helderheidplein 🙂 Vanaf het begin van de jaren ’80 was ik, scholier nog, actief in de anti-apartheidsbeweging. Vanaf de Oude Vest 79 in Leiden startten we plak- en picketacties, organiseerden we demonstraties en verstuurden we buttons, platen, stickers en posters:…
Ga naarBoven