Nederlandse geschiedenis volgens Vogelaar

16 juli 2007
796 views
1 minuut leestijd
Start

Er is nogal wat ophef ontstaan over het interview dat mijn partijgenote Ella Vogelaar afgelopen zaterdag heeft gegeven aan Trouw. Ze zegt letterlijk:

"Nederland is een samenleving die gebaseerd is op joods-christelijke tradities. (…) Eeuwen geleden kwam de Joodse gemeenschap naar Nederland en nu zeggen we: Nederland is een land gevormd door joods-christelijke tradities. (…)"

Maar Ella! Die "Joodse" vorming van Nederland is toch wel wat ouder dan de komst van Joden in Nederland. Het was toch niet zo dat de Nederlanders hier maar een beetje voor zich uit zaten te staren, en in berevellen de afgoderij zaten te bedrijven totdat de Joden binnen kwamen met hora-dansen, talmoed, verfijnde keuken en Bijbel, en dat de Nederlanders toen dachten: "hee, het Oude Testament! Dat is een leuk boek!" en vervolgens hun samenleving daar op baseerden? En toen gekerstend werden of zo?

De eerste veronderstelling van Ella is dat er sprake is van Nederland als joods-christelijke samenleving. Dat is nou weer wat teveel eer voor beide religies. De oorsprongen van onze samenleving zijn eerder grieks-romeins-joods-christelijk.  Immers: onze staatsinrichting is voor een groot gedeelte gebaseerd op Romeins recht en Griekse ideeën over wat een rechtvaardige samenleving is.  

Ten tweede: denken dat die maatschappij voortkomt uit de komst van "de joodse gemeenschap" die zich in Nederland heeft gevestigd, is denken dat het grieks-romeinse aspect veroorzaakt wordt door giros-verkopers, Sirtaki-dansers en pizzabakkers. In plaats van Plato, Socrates, Cicero.

Op zich is het waar dat verschillende groepen bewoners verschillende tradities hebben nagelaten aan de Nederlandse maatschappij. Van de christenen en de Germanen hebben we het kerstfeest. Van de Chinezen en de katholieken hebben we het gebruik om met oud & nieuw vuurwerk af te steken (maar de oliebol komt ook weer van de Germanen). Ik ben ervan overtuigd dat over jaren de Iftar een gewone, seculier-religieuze maaltijd is, zoals het kerst- en paasontbijt nu ook zijn. Op zich is het ook waar dat je je daar niet spastisch moet tegen verzetten. Wie is er nu tegen chinees, falafel of kebab?

Waar denkt Ella aan als ze het heeft over de joodse van de joods-christelijke tradities? Kippesoep of tolerantie? En welke daarvan is direct en helemaal toe te schrijven aan de Jidden. Laten we het houden op een foutje. Een foutje dat natuurlijk dankbaar wordt opgepikt door Wilders en vrienden om de PvdA van een standpunt te betichten waar niemand het mee eens is.

5 Comments Geef een reactie

  1. Geachte meneer Baruch,
    Zou u dit stukje naar uw partijgenote willen sturen?
    Uw benadering van haar interview is de enige juiste : ‘Wat een domme mevrouw!Die begrijpt er werkelijk niets van.Kom, we leggen het haar even uit; daar leert zij misschien iets van.’
    Het stemt mij droevig dat iemand met zoveel voormalige functies en nevenfuncties zo verschrikkelijk weinig weet ….. en dan nog minister kan worden ook!

  2. Goed stuk meneer Baruch. Wist u trouwens dat courant/krant een woord is dat afstamt uit het arabisch? Weer wat geleerd.

  3. Robbert, geweldig geestig!
    Ella bedoelt het goed… en ik zou inderdaad willen dat de huidige generaties Nederlanders iets oppikten van onder meer onze islamitische landgenoten: het respect geven aan ouderen bijvoorbeeld.

  4. beste daphne – 17 Juli ’07 – 14:00

    denk niet dat wij ook maar iets van de islamitische landgenoten moeten overnemen.
    sta er steeds maar weer versteld van hoeveel nederlanders niet voor hun eigen gebruiken kiezen.
    bedoel volgt u het nieuws wel eens? moeten we die gebruiken overnemen? het is een probleem in nederland en dat moeten we vooral niet gaan ontkennen en zeker niet toejuichen!!

  5. Wat ik hier telkens leest is een stukje geschiedenis, waar ik enerzijds toejuicht omdat het toch leerzaam is en gelijk te ontdekken dat ook meerdere mensen zich aangetrokken voelen tot de beginselen van het geloof. Deze blijkt aanverwant te zijn aan de politiek, hoewel men beweert dat die gescheiden moeten wezen. Maar dat was vroeger – dus voor Christus – zo geweest en is eigenlijk nooit veranderd en er wordt nog steeds vanwege het geloof – welke dat ook mag zijn – oorlog en strijd gevoerd binnen elke politieke struktuur.
    Eigen gebruiken, hebben die wel? Ja, de klompendans bijv.

    Maar kan iemand mij uitleggen wat seculier betekent???:-?

Geef een reactie

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Nieuwste van Blog

Er komt geen betere reden meer.

In 1990 studeerde ik Politieke Wetenschappen in Leiden. Bart Tromp, toen nog alleen mijn docent, raadde ons, studenten, aan om niet alleen politieke theorie te bestuderen, maar ook de politieke praktijk, en daarom lid te worden van een politieke partij. Voor mij was het…
Foto: ANP. Deze foto is genoemd in het bijgaande artikel en valt daarom onder het Citaatrecht.

Sterft, gij oude vormen en gedachten!

Dit weblog is het oudste weblog van een politicus in Nederland, dus dat verplicht. Toch schrijf ik de laatste tijd wel erg weinig. Dat komt ten eerste omdat ik dit blog ben gestart als een vorm van dialoog, en de politieke dialoog bijna helemaal…

Tussen psychologie en praktijk – shelach lecha

Het is in deze tijd natuurlijk ondenkbaar dat op basis van geruchten en rapporten verkeerde beslissingen worden genomen, maar in de tijd van de Torah kwam het voor. De Eeuwige vraagt Mozes om een onderzoekscomitĂ© in te stellen, een task force, zo je wil,…

Ha’azinu: Tegelijkertijd terug- en vooruitkijken

Nog een paar dagen en dan is de cirkel gesloten en zijn we weer waar we 17 oktober 2020 begonnen: de eerste parasja van het jaar. Het zijn dagen die tegenstrijdige emoties oproepen: aan de ene kant lezen we over de laatste dagen van…

Nogmaals: Helderheid

Het Helderheidplein wordt officieel Helderheidplein 🙂 Vanaf het begin van de jaren ’80 was ik, scholier nog, actief in de anti-apartheidsbeweging. Vanaf de Oude Vest 79 in Leiden startten we plak- en picketacties, organiseerden we demonstraties en verstuurden we buttons, platen, stickers en posters:…
Ga naarBoven