Het Noodlot

11 oktober 2010
820 views
2 minuten leestijd
Start

Vorige week vroegen Romeo en Juliette vergeving voor hun dubbele zelfmoord. Romeo had Juliette zien liggen, en dacht dat ze dood was. Dit was echter maar tijdelijk, en toen zij wakker werd zag ze een stervende Romeo en greep haar dolk en suicideerde. Het einde van twee tragische levens die gedomineerd werden door het noodlot van rivaliserende families, het noodlot van de liefde die hen bij elkaar bracht en de onontkoombare dood. In de versie van Gounod een tamelijk vlak verhaal en in de opvoering van het Residentie-orkest en Olivier Py. Het klopte allemaal, maar de bezieling ontbrak. Het decor was zo groots en complex dat de opera erin verdronk.

Het is toch wat met dat noodlot. We hebben een belangrijk deel van onze politieke identiteit eraan te danken. Dat zit zo: kort en vlak gezegd had je in het Nederland van het begin van de 17e eeuw een grote ruzie tussen de Remonstranten, die niet zo héél erg geloofden in het noodlot en de predestinatie en de contra-remonstranten, die zeiden dat de mens niets te zeggen had over zijn lotsbestemming: die was immers al bepaald. Dit weerhield de contraremonstranten er niet van ervoor zorg te dragen dat de grootste politicus en bestuurder die Nederland gekend heeft, Johan van Oldenbarnevelt, op 13 mei 1619 onthoofd werd. Sindsdien zijn de onderwerpen als spanningen tussen “centraal” en “decentraal” organiseren, de rol van de Oranjes en de rol van de aristocratie (niet alleen de adel, maar ook de financiële, intellectuele en artistieke aristocratieën) belangrijke twistpunten in de Nederlandse politieke discussies gebleven.

Of het nu gaat over het Nederlandse spreekwoord “doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg”, of het meest verschrikkelijke (en helaas één van de meest populaire) kinderboek “De mooiste vis van de zee” gaat: écht Nederlands is toch wel berusten in het noodlot, en niet anders proberen te zijn dan anderen.

Ik heb jaren geloofd in het Noodlot: iedere keer als ik met de trein ging, en die stopte in een weiland, was ik bang dat de trein gekaapt zou zijn. Dat zit zo: in mei 1977 was ik tien en volgde op de televisie hoe de treinkaping bij De Punt en de schoolkaping in Bovensmilde zich ontwikkelde. De beelden van de doodgeschoten gijzelaars bij Wijsters anderhalf jaar jaar eerder zorgden ervoor dat ik erg ongerust was over de afloop en er wakker van lag, ook al had Ed, de vader vader van mijn schoolkameraad Onno waar ik op de Vierde Groenesteeg in Leiden logeerde, het de hele tijd over “Zuid-Mislukkers”.

Als je niet veilig kan zijn in de trein, of op school, waar dan wel?

Het is inmiddels 33 jaar geleden, maar soms word ik eraan herinnerd. Afgelopen donderdag was er een demonstratie van Molukkers, dus waren er ongeregeldheden in de stad. Ik ben niet meer dan gemiddeld op de hoogte van waar deze mensen voor staan, maar goedspreken van wat er in de meidagen van 1977 gebeurde is een gotspe. Het is de persoonlijke en vrije keuze geweest van de kapers om een trein en een school in te gaan, het is de persoonlijke en vrije keuze geweest van de kapers om de mensen een pistool op het hoofd te zetten, en het is de persoonlijke en vrije keuze geweest van de kapers om Nederland de stuipen op het lijf te jagen. De keuze van Den Uyl (ik herhaal dan nog maar even dat dat een PvdA-er was) om in te grijpen werd mede gemotiveerd door zijn uitspraak dat “Enkele tientallen mensen mogen ons niet afbrengen van de weg van onze eigen parlementaire democratische orde waarin de verkiezingen thuishoren.”.

Wat voor de één noodlot is, is voor de ander een vrije keuze.

Geef een reactie

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Nieuwste van Blog

Er komt geen betere reden meer.

In 1990 studeerde ik Politieke Wetenschappen in Leiden. Bart Tromp, toen nog alleen mijn docent, raadde ons, studenten, aan om niet alleen politieke theorie te bestuderen, maar ook de politieke praktijk, en daarom lid te worden van een politieke partij. Voor mij was het…
Foto: ANP. Deze foto is genoemd in het bijgaande artikel en valt daarom onder het Citaatrecht.

Sterft, gij oude vormen en gedachten!

Dit weblog is het oudste weblog van een politicus in Nederland, dus dat verplicht. Toch schrijf ik de laatste tijd wel erg weinig. Dat komt ten eerste omdat ik dit blog ben gestart als een vorm van dialoog, en de politieke dialoog bijna helemaal…

Tussen psychologie en praktijk – shelach lecha

Het is in deze tijd natuurlijk ondenkbaar dat op basis van geruchten en rapporten verkeerde beslissingen worden genomen, maar in de tijd van de Torah kwam het voor. De Eeuwige vraagt Mozes om een onderzoekscomitĂ© in te stellen, een task force, zo je wil,…

Ha’azinu: Tegelijkertijd terug- en vooruitkijken

Nog een paar dagen en dan is de cirkel gesloten en zijn we weer waar we 17 oktober 2020 begonnen: de eerste parasja van het jaar. Het zijn dagen die tegenstrijdige emoties oproepen: aan de ene kant lezen we over de laatste dagen van…

Nogmaals: Helderheid

Het Helderheidplein wordt officieel Helderheidplein 🙂 Vanaf het begin van de jaren ’80 was ik, scholier nog, actief in de anti-apartheidsbeweging. Vanaf de Oude Vest 79 in Leiden startten we plak- en picketacties, organiseerden we demonstraties en verstuurden we buttons, platen, stickers en posters:…
Ga naarBoven