Communicatie, emotie en betrokkenheid.

9 september 2010
681 views
1 minuut leestijd
Start

Normaal gesproken wordt van een communicatie-adviseur niet verwacht dat hij of zij verantwoordelijk is voor het beleid. Ieder z’n vak: de eigenaar van een bedrijf, de bestuurder, directie of wie het er verder maar voor het zeggen heeft is verantwoordelijk voor het beleid, en de integere communicatie-adviseur zorgt ervoor dat zonder leugens in communicatieve zin het optimale voor de opdrachtgever bewerkstelligd wordt.

Dat is een vak. Een ambacht, en net zoals voor veel andere ambachten geldt dat je beoordelingsvermogen achteruitgaat als je je emotioneel te veel verbindt met het onderwerp waar je je mee bezighoudt. Een advocaat of arts, bijvoorbeeld, die ófwel een grote walging voelt voor z’n cliënt, of er juist verliefd op wordt, kan zijn ambacht minder goed uitoefenen dan iemand die er zakelijker naar kan kijken. Hetzelfde geldt voor politici: er is een groot verschil tussen ergens op een zakelijke, politieke manier naar kunnen kijken of een activistische. Al is politiek zonder passie ook een lege huls.

Mijn probleem met het boek “Project Homerus” van Kirsten Verdel is dan ook tweeledig: de eerste vraag is of dit geschreven is door een ingehuurde professional of een gepassioneerde buitenstaander. Ten tweede is onduidelijk of er sprake is van een voortgezette opdracht of een vrijwillige exercitie.

De rol die Scheringa vandaag speelde bij de presentatie van het boek droeg daar alleen maar aan bij: hij liet geëmotioneerd weten dat in dit boek nu eindelijk de waarheid verteld werd. De uitgever maakte het nóg bonter en zei bij de presentatie dat het ging om het objectieve verhaal.

Het boek is dan ook niet een beschrijving van DSB, maar lijkt afkomstig te zijn van DSB. En dat is toch echt heel wat anders. Waar normaal gesproken een adviseur stukken schrijft voor een opdrachtgever, lijkt dit boek op iets wat geschreven is door de opdrachtgever voor de adviseur.

Los van de feiten, los van de geschiedenis, los van de klanten en los van de emotie, zorgt dit boek daarom alleen daarmee al voor meer onduidelijkheid.

Geef een reactie

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Nieuwste van Blog

Er komt geen betere reden meer.

In 1990 studeerde ik Politieke Wetenschappen in Leiden. Bart Tromp, toen nog alleen mijn docent, raadde ons, studenten, aan om niet alleen politieke theorie te bestuderen, maar ook de politieke praktijk, en daarom lid te worden van een politieke partij. Voor mij was het…
Foto: ANP. Deze foto is genoemd in het bijgaande artikel en valt daarom onder het Citaatrecht.

Sterft, gij oude vormen en gedachten!

Dit weblog is het oudste weblog van een politicus in Nederland, dus dat verplicht. Toch schrijf ik de laatste tijd wel erg weinig. Dat komt ten eerste omdat ik dit blog ben gestart als een vorm van dialoog, en de politieke dialoog bijna helemaal…

Tussen psychologie en praktijk – shelach lecha

Het is in deze tijd natuurlijk ondenkbaar dat op basis van geruchten en rapporten verkeerde beslissingen worden genomen, maar in de tijd van de Torah kwam het voor. De Eeuwige vraagt Mozes om een onderzoekscomitĂ© in te stellen, een task force, zo je wil,…

Ha’azinu: Tegelijkertijd terug- en vooruitkijken

Nog een paar dagen en dan is de cirkel gesloten en zijn we weer waar we 17 oktober 2020 begonnen: de eerste parasja van het jaar. Het zijn dagen die tegenstrijdige emoties oproepen: aan de ene kant lezen we over de laatste dagen van…

Nogmaals: Helderheid

Het Helderheidplein wordt officieel Helderheidplein 🙂 Vanaf het begin van de jaren ’80 was ik, scholier nog, actief in de anti-apartheidsbeweging. Vanaf de Oude Vest 79 in Leiden startten we plak- en picketacties, organiseerden we demonstraties en verstuurden we buttons, platen, stickers en posters:…
Ga naarBoven