Taarten voor Moslims!

21 augustus 2008
639 views
2 minuten leestijd
Start

Wat heeft de affaire Duyvendak te maken met de uitspraak van de rechtbank in Rotterdam dat de gemeente een man die vrouwen geen hand geeft terecht geen baan geeft?

Op het eerste gezicht misschien niets. En hou me ten goede: ik denk dat Duyvendak terecht is afgetreden en ik kan me bovendien voorstellen dat de Gemeente Rotterdam zélf haar eigen overwegingen als werkgever wil hanteren bij hun personeelsbeleid.

De overeenkomst tussen deze twee zaken is vooral dat het beide privézaken betreffen die behoorlijk wat publieke commotie opleveren.Het gemak waarmee de personen die het betreft weggezet worden, stoort me enorm.

Duyvendak wordt op zich niet aangevreven dat hij in de jaren ’80 dingen heeft gedaan waar hij zich nu van distantieert, maar vooral dat hij er op zo’n manier mee omgaat dat zijn politieke functioneren moeilijk wordt. De islamiet die geen baan krijgt bij de Gemeente Rotterdam krijgt niet geen baan omdat hij islamiet is, maar omdat zijn werkgever vindt dat alle klantmanagers mannen én vrouwen een hand moeten kunnen geven. Natuurlijk staat het de man vrij om vrouwen geen hand te geven, maar het moet dan ooik een werkgever vrij staan om hem vervolgens niet in dienst te nemen. Tot zover is alles te begrijpen.

In het geval van de gemeente Rotterdam gaat het niet over het feit of de sollicitant wel of geen hand wil geven: dat interesseert niemand. Het gaat erover of de gemeente wel of geen mensen in dienst wil nemen die dat wel of niet doen. Bij Duyvendak gaat het over wat hij gedaan heeft, maar of hij op dit moment politiek (on-)betrouwbaar is.

Wat zorgwekkender is, is hoe deze discussies vervolgens de vrije loop krijgen. In de publieke opinie gaat het vervolgens vooral over de vraag of mensen verplicht moet worden handen te geven of in retrospect schuldig bevonden moeten worden aan politieke wandaden. Het eerste is vooral een zaak tussen mensen onderling, het tweede een zaak voor de rechter, lijkt me.

Vanmiddag zat ik bij BNR, en ging de discussie over de stelling “vergeef politici hun jeuigdzondes”. Ik verdedigde die stelling: politici zijn soms nét mensen, en als je van ze verwacht dat het supermensen zijn, hou je een kamer over met hypocrieten, heilige boontjes en leugenaars, en dat wil je niet. Mijn opponent, Syp Wynia, hadden vaak een beetje dezelfde mening, maar verschilden in ieder geval in één ding van elkaar; hij kon zich wel wat voorstellen bij de openbare biecht die de beide presidentskandidaten in de VS publiekelijk aflegden, en ik niet.

Van politici moet worden verwacht dat ze zo politiek-ambachtelijk opereren dat ze geen last hebben van zichzelf. Een voorbeeld: iedereen mag iedere dag veel, vies en vet eten, maar als je toevallig verantwoordelijk bent voor gezond-eten-campagnes, maak je het jezelf erg moeilijk. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld politie-agenten die de wet overtreden: juist een politie-agent zou beter moeten weten. Het maakt je niet betrouwbaarder.

Maar ik wil hier twee kanttekeningen bij maken. Ten eerste vindt ik het te makkelijk als bestuurders zeggen, zoals de koning  arts in Ionesco’s Le roi se meurt: “en trouwens: ik heb er spijt van”, om over te gaan tot de orde van de dag. Ten tweede vind ik het slecht als de publieke opinie verwacht dat bestuurders en politici vooraf aan publiek openbare zondenbelijdenis doen voor alle eventuele zonden uit de toekomst en het verleden.

Het inzicht moet van de politicus komen, en de uiteindelijke bewijslast ligt bij de kiezer. Dat is wat anders dan wat nu aan de hand is: er wordt zó hard op bestuurders en politici ingehakt, dat lijkt alsof zij zich van tevoren moeten verdedigen. Trial by public opinion. Daar wordt de politiek alleen maar slechter van.

Geef een reactie

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Nieuwste van Blog

Er komt geen betere reden meer.

In 1990 studeerde ik Politieke Wetenschappen in Leiden. Bart Tromp, toen nog alleen mijn docent, raadde ons, studenten, aan om niet alleen politieke theorie te bestuderen, maar ook de politieke praktijk, en daarom lid te worden van een politieke partij. Voor mij was het…
Foto: ANP. Deze foto is genoemd in het bijgaande artikel en valt daarom onder het Citaatrecht.

Sterft, gij oude vormen en gedachten!

Dit weblog is het oudste weblog van een politicus in Nederland, dus dat verplicht. Toch schrijf ik de laatste tijd wel erg weinig. Dat komt ten eerste omdat ik dit blog ben gestart als een vorm van dialoog, en de politieke dialoog bijna helemaal…

Tussen psychologie en praktijk – shelach lecha

Het is in deze tijd natuurlijk ondenkbaar dat op basis van geruchten en rapporten verkeerde beslissingen worden genomen, maar in de tijd van de Torah kwam het voor. De Eeuwige vraagt Mozes om een onderzoekscomitĂ© in te stellen, een task force, zo je wil,…

Ha’azinu: Tegelijkertijd terug- en vooruitkijken

Nog een paar dagen en dan is de cirkel gesloten en zijn we weer waar we 17 oktober 2020 begonnen: de eerste parasja van het jaar. Het zijn dagen die tegenstrijdige emoties oproepen: aan de ene kant lezen we over de laatste dagen van…

Nogmaals: Helderheid

Het Helderheidplein wordt officieel Helderheidplein 🙂 Vanaf het begin van de jaren ’80 was ik, scholier nog, actief in de anti-apartheidsbeweging. Vanaf de Oude Vest 79 in Leiden startten we plak- en picketacties, organiseerden we demonstraties en verstuurden we buttons, platen, stickers en posters:…
Ga naarBoven