Kleine Hollandse tragiek

15 april 2013
896 views
2 minuten leestijd
Start

Laten we als voorbeeld eens een school in Leiden nemen. De meeste ouders brengen hun kinderen lopend of met de fiets naar school, en sommigen met de auto. De meesten daarvan zoeken een parkeerplek, maar anderen parkeren dubbel of stoppen midden op de weg om hun kinderen af te zetten. Ergerlijk en asociaal. Maar begrijpelijk, want de dag is kort, de baas is streng en er is veel werk.

Dat gaat goed totdat er eens een meisje, laten we haar eens Ilse noemen, zoals iedere ochtend op de fiets naar school komt, maar voor school wordt aangereden wordt door een taxi, terwijl ze om een auto moet laveren waarmee een jongetje afgezet wordt. Schuld van de taxichauffeur natuurlijk, zegt de vader van het jongetje, en suf van het meisje dat ze niet uitkeek (ze was altijd al wat warrig) en de andere ouders die hun kinderen al op dezelfde onveilige manier zullen hierin het onomstotelijke bewijs vinden dat zij het beter doen en hun oogappeltjes wél veilig afzetten.

Nadat de bloemen verwelkt zijn, het papier van de tekeningen vergeeld, het ziekenhuisbezoek geweest, de stille tocht vergeten begint het weer van voren af aan. Terwijl het zo simpel is.

Les 1: breng het leven van je eigen en andere kinderen niet in gevaar. Doe het gewoon niet.

Toch gebeurt het. Tenzij… tenzij natuurlijk de ouders worden aangesproken op dit gevaarlijke en onwenselijke gedrag. Maar wie moet dit doen? De ouders zelf? De politie? Het hoofd der school?

De politie zal er vast al een keer een maand gepatrouilleerd hebben, en toen nam het gevaarlijke gedrag inderdaad af. De boetes zijn hoog, maar de ouders die hun kinderen met de auto naar school brengen vloeken binnensmonds: “Heeft de politie nu niets beters te doen?, boeven vangen bijvoorbeeld?”.

Ouders die andere ouders erop aanspreken krijgen een grote mond. En dat kan ertoe leiden dat hun kinderen niet uitgenodigd worden voor de feestjes van de autokinderen. De andere ouders zeggen dan “hij heeft op zich wel een punt, maar hij zegt het zo bot”. En: “alsof hij het zelf zo goed doet. Ik zag hem laatst met een noodgang in die ouwe puinbak van hem nog de bocht om scheuren”.

Het hoofd der school ziet het volgende conflict alweer aankomen. Vorig jaar is er al een brief de deur uitgegaan waarin de ouders gewezen werd op de gevaarlijke situaties die mogelijk kunnen ontstaan bij dubbel parkeren. Misschien moet er onderzoek gedaan worden. Of kan het probleem besproken worden op een ouderavond. Als punt 5 op de agenda; na de “evaluatie TOPS-systeem” en voor de “aanschaf nieuwe bibliotheekboeken”.

En dan het bevoegd gezag.

De oudercommissie ziet deze discussie als een onwenselijke onderbreking van het voorbereiden van feesten waar tachtigerjarenmuziek gedraaid wordt. De Medezeggenschapsraad erkent het probleem, maar tsja, tsja, er zijn ook andere problemen en tsja, tsja, toegegeven: er is een parkeerprobleem in de wijk en tsja, tsja, meestal gaat het goed. En één van de ouders waarvan bekend is dat hij zijn zoon zo afzet is niet alleen sponsor van het hockeyteam maar er is ook van bekend dat hij losse handjes heeft. Tsja, tsja. Ieder verhaal heeft natuurlijk twee kanten. Of drie. Dus tjsa, tsja. Complex. Moeilijk. Ingewikkeld. Bovendien moet je een verschil maken tussen dubbelparkeren enerzijds, en afzetten en doorrijden anderzijds. Maar waar ligt de grens? Het is maar goed dat er competente mensen als wij in de Medezeggenschapsraad zitten, want het is een complex probleem.

Zo is Nederland. Ondertussen gebeurt er niets. Totdat er een ongeluk gebeurt. Maar meestal gebeurt er geen ongeluk en gebeurt er niets en heeft iedereen die niets heeft gedaan, gelijk.

En Ilse fietst iedere ochtend naar school en ergens in Leiden wordt een taxi besteld.

3 Comments Geef een reactie

  1. Doe als GroenLinks in Amsterdam Noord. Stel een proef in, waarbij auto’s op een afstand van honderd meter bij de scholen niet meer mogen stilstaan. Dit moet je als gemeente afdwingen.

  2. de gemeente moet zorgen voor voldoende parkeer gelegenheid en overzichtelijke wegen
    je kan mensen niet verplichten met de fiets of lopend te gaan, dat beleid uit de vorige eeuw is volledig achterhaald.

Geef een reactie

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Nieuwste van Blog

Er komt geen betere reden meer.

In 1990 studeerde ik Politieke Wetenschappen in Leiden. Bart Tromp, toen nog alleen mijn docent, raadde ons, studenten, aan om niet alleen politieke theorie te bestuderen, maar ook de politieke praktijk, en daarom lid te worden van een politieke partij. Voor mij was het…
Foto: ANP. Deze foto is genoemd in het bijgaande artikel en valt daarom onder het Citaatrecht.

Sterft, gij oude vormen en gedachten!

Dit weblog is het oudste weblog van een politicus in Nederland, dus dat verplicht. Toch schrijf ik de laatste tijd wel erg weinig. Dat komt ten eerste omdat ik dit blog ben gestart als een vorm van dialoog, en de politieke dialoog bijna helemaal…

Tussen psychologie en praktijk – shelach lecha

Het is in deze tijd natuurlijk ondenkbaar dat op basis van geruchten en rapporten verkeerde beslissingen worden genomen, maar in de tijd van de Torah kwam het voor. De Eeuwige vraagt Mozes om een onderzoekscomitĂ© in te stellen, een task force, zo je wil,…

Ha’azinu: Tegelijkertijd terug- en vooruitkijken

Nog een paar dagen en dan is de cirkel gesloten en zijn we weer waar we 17 oktober 2020 begonnen: de eerste parasja van het jaar. Het zijn dagen die tegenstrijdige emoties oproepen: aan de ene kant lezen we over de laatste dagen van…

Nogmaals: Helderheid

Het Helderheidplein wordt officieel Helderheidplein 🙂 Vanaf het begin van de jaren ’80 was ik, scholier nog, actief in de anti-apartheidsbeweging. Vanaf de Oude Vest 79 in Leiden startten we plak- en picketacties, organiseerden we demonstraties en verstuurden we buttons, platen, stickers en posters:…
Ga naarBoven