Een blik Lego en een doos Caran d’Ache

18 februari 2011
723 views
2 minuten leestijd
Start

Een bijzondere maar weinig opbeurende bijeenkomst gisteren in de kamer, waar de Initiatiefwet Onverdoofd Ritueel Slachten werd behandeld. Deze initiatiefwet is ingediend door Marianne Thieme, omdat de Partij voor de Dieren vindt dat er een eind moet komen aan de pijn en stress die dieren ervaren als zij zonder verdoving geslacht worden.

Nu is er veel over die wet te zeggen. Om te beginnen wordt het wetenschappelijk onderzoek dat bewijst dat de stress en pijn die de dieren ervaren gepareerd door ander al even wetenschappelijk onderzoek dat bewijst dat dat juist niet zo is, en dat de dieren die kosher of halal geslacht worden soms een beter leven hebben dan dieren die in megastallen gekweekt worden. Maar we moeten eerlijk zijn: geen enkele manier van dieren doodmaken is diervriendelijk. Dieren doodmaken is altijd dieronvriendelijk.

Ten tweede is het zo dat het verbod op ritueel slachten in de huidige politieke sfeer wel een zeer bijzondere lading krijgt. Natuurlijk is het té makkelijk om te verwijzen naar de film “Der Ewige Jude”, en dan vooral naar de scene waarin een koe op afschuwelijke wijze geslacht wordt, waarop de moreel superieure wijze waarop de “echte” Duitsers hun beesten dood maken tot norm wordt verheven. Maar niemand kan ontkennen dat de discussie over ritueel slachten, met beelden van slachters als bloeddorstige zeloten, wel op zeer vruchtbare en tegelijkertijd giftige bodem valt.

Maar er zijn twee andere aspecten, die het functioneren van de politiek betreffen, die ik even wil noemen. Ten eerste werd door veel kamerleden de discussie gevoerd over Joden en islamieten gevoerd alsof het groepen zijn die buiten de Nederlandse samenleving staan, en waarbij het aan die samenleving was om nu een oordeel te vellen over het morele handelen van die groepen. Niet erg vriendelijk, want die groepen zijn niet “hun” maar “ons”: net zulke onderdelen van die diverse Nederlandse samenleving als Urker vissers, Brabantse katholieken of Drentse veenarbeiders.

Ten tweede werd er door nogal wat kamerleden gedaan alsof ze dezelfde rol hadden als een bestuurder of dezelfde kennis als een rabbijn of imam. Met verschillende argumenten proberen op de stoel van de slachter of van de bestuurder te gaan zitten en voorwaarden verzinnen waaronder verdoofd ritueel slachten wel kon worden toegestaan, of de hele slacht verboden moest worden, of dat “sommige groepen Joden” er anders over dachten dan “andere groepen islamieten”. Kortom: op min of meer creatieve wijze, maar niet altijd met kennis van zaken, en zeker niet met een bestuurlijke verantwoordelijkheid werd gepoogd standpunten te verdedigen die het eigen partijgelijk moesten kunnen onderstrepen zonder al teveel kiezers voor het hoofd te stoten.

De bestuurlijke afweging die gemaakt moet worden betreft immers de vragen of het in het Nederlandse en Europese beleid past, of je bevolkinsggroepen kan dwingen tot vegetarisme, wat de waarde is van wetenschappelijk onderzoek. Door deze bestuurlijke verantwoordelijkheden over te dragen aan politici delegitimeer je het politieke bestuur. Dat is weliswaar makkelijk, maar kan ertoe leiden dat de beslissingen niet genomen worden door mensen die ervoor gestudeerd hebben. Met alle gevolgen van dien.

Een voorbeeld van deze tendens is de discussie over de uitzending naar Kunduz. De kamer is ook daar met legoblokjes en kleurpotloden aan de slag gegaan om een missie te verzinnen die een meerderheid in de Tweede Kamer kon krijgen. Het fenomeen van de “artikel 100-brief” was nu juist verzonnen om dat tegen te gaan, na de rampzalige ervaring met Srebrenica.

Als politiek gereduceerd wordt tot het roepen van meningen, en bestuur tot bestuurlijk overleven, is er van politieke beschaving al snel geen sprake meer.

Geef een reactie

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Nieuwste van Blog

Er komt geen betere reden meer.

In 1990 studeerde ik Politieke Wetenschappen in Leiden. Bart Tromp, toen nog alleen mijn docent, raadde ons, studenten, aan om niet alleen politieke theorie te bestuderen, maar ook de politieke praktijk, en daarom lid te worden van een politieke partij. Voor mij was het…
Foto: ANP. Deze foto is genoemd in het bijgaande artikel en valt daarom onder het Citaatrecht.

Sterft, gij oude vormen en gedachten!

Dit weblog is het oudste weblog van een politicus in Nederland, dus dat verplicht. Toch schrijf ik de laatste tijd wel erg weinig. Dat komt ten eerste omdat ik dit blog ben gestart als een vorm van dialoog, en de politieke dialoog bijna helemaal…

Tussen psychologie en praktijk – shelach lecha

Het is in deze tijd natuurlijk ondenkbaar dat op basis van geruchten en rapporten verkeerde beslissingen worden genomen, maar in de tijd van de Torah kwam het voor. De Eeuwige vraagt Mozes om een onderzoekscomité in te stellen, een task force, zo je wil,…

Ha’azinu: Tegelijkertijd terug- en vooruitkijken

Nog een paar dagen en dan is de cirkel gesloten en zijn we weer waar we 17 oktober 2020 begonnen: de eerste parasja van het jaar. Het zijn dagen die tegenstrijdige emoties oproepen: aan de ene kant lezen we over de laatste dagen van…

Nogmaals: Helderheid

Het Helderheidplein wordt officieel Helderheidplein 🙂 Vanaf het begin van de jaren ’80 was ik, scholier nog, actief in de anti-apartheidsbeweging. Vanaf de Oude Vest 79 in Leiden startten we plak- en picketacties, organiseerden we demonstraties en verstuurden we buttons, platen, stickers en posters:…
Ga naarBoven